Ulotka Zdrowia

Witamina B1 - występowanie, dawkowanie, działanie

Witamina B1 - występowanie, dawkowanie, działanie

Witamina B1 jest niezbędna w codziennej diecie, ponieważ współuczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, mięśni i serca. Jej niedobór może mieć poważne konsekwencje.

Witamina B1, czyli tiamina została odkryta w XIX wieku. Holenderski naukowiec zauważył, że zwierzęta karmione ryżem poddanym łuszczeniu i polerowaniu mają takie same objawy chorobowe, jak ludzie chorujący na beri-beri. Natomiast na właściwy trop wpadł w 1912 polski biochemik Funk, któremu udało się wyizolować z otrębów ryżu związek, który okazał się lekiem na tę chorobę. Uznał, że jest to witamina, jednak dopiero w latach 30.XX zyskała ona nazwę witaminy B1.

Objawy i skutki niedoboru witaminy B1

Na niedobór witaminy B1 mogą cierpieć osoby aktywne fizycznie i umysłowo, które wyczynowo uprawiają sport. Ubytki mogą pojawić się także podczas spożywania dużej ilości alkoholu, kawy oraz herbaty. Osoby narażone na długotrwały stres oraz osoby starsze również powinny kontrolować ilość witaminy B1 w swoim organizmie. Oznaką tego, że jest jej za mało są:

  • skurcze i bóle mięśni,
  • zapalenie nerwów,
  • niedowłady,
  • zaburzenia trawienia,
  • problemy z koncentracją i pamięcią,
  • niewydolność krążenia,
  • chroniczne zmęczenie.

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B1

Jak do tej pory nie ma badań potwierdzających negatywne skutki nadmiaru tej witaminy w organizmie. Głównie dlatego, że witamina B1 ma ograniczoną zdolność wchłaniania, a jej ponadprogramowe ilości są wydalane z organizmu wraz z moczem.

Źródła witaminy B1

Najwięcej witaminy B1 znajdziemy w wieprzowinie, orzechach pistacjowych i arachidowych. Spore ilości tej witaminy zawierają również:

  • kasza manna,
  • pieczywo żytnie,
  • pieczywo pszenne,
  • por,
  • kalafior,
  • mandarynki,
  • banany.

Witaminę B1 można znaleźć także w różnego rodzaju podrobach, czyli w wątróbce, nerkach i móżdżkach. Znajduje się także w suchej fasoli, kaszy gryczanej, brązowym ryżu, ziemniakach, płatkach owsianych, otrębach zbożowych, drożdżach piwnych, pestkach słonecznika. Okazuje się więc, że znajduje się ona w większości dostępnych produktów, które jemy na co dzień.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."