Ulotka Zdrowia

Nordic walking plusy i minusy Trening sprzęt

Nordic walking plusy i minusy Trening sprzęt

Nordic Walking to nic innego jak marsz ze specjalnymi kijkami. Ta dyscyplina została wymyślona przez grupę fińskich lekarzy i wybitnych sportowców. Ten rodzaj sportu jest łagodny i bezpieczny dla organizmu. Oszczędza cały aparat lokomocyjny organizmu, stawy, więzadła, ścięgna, mięśnie. Nie trzeba uczyć się żadnych skomplikowanych ćwiczeń. Niektórym ten sport może przypominać narciarstwo biegowe, ale w wersji chodzonej. Nordic Walking pozwoli zwiększyć Twoją codzienną aktywność.

Niektórzy uważają, że Nordic Walking wymyślono już w latach 20-tych. Jednak, tak naprawdę swój prawdziwy rozkwit miał po 1997 roku, kiedy to fińska firma „Exel” wyprodukowała pierwsze specjalistyczne kije do Nordic Walking. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla Finów, którzy większość swojego życia spędzają w niewystraczająco nasłonecznionych miejscach. Ten rodzaj chodu pomaga im zatrzymać ciało w odpowiedniej kondycji. Nikt nie powinien mieć problemu z opanowaniem chodu z kijkami, ponieważ jest to dosyć proste. Obwiązuje zasada, że prawy kij ma uzyskać kontakt z podłożem w momencie, gdy stawiamy na nim lewą piętę i odwrotnie. Zdecydowanie jest to sport dla wszystkich.

Zalety Nordic Walking

Regularne wykonywanie treningów z użyciem kijków pozwoli na poprawę sprawności sercowo-naczyniowej, redukuje nadciśnienie, poziom cukru i cholesterolu we krwi. Każdy będzie miał poczucie bezpieczeństwa i stabilności, dzięki podporze z kijków. Nordic Walking pomoże również zredukować napięcie mięśni szyi i barków u osób, które dużo czasu spędzają przed komputerem. Ponadto, jest to sport także dla osób chcących spalić kalorie. Odbywa się to w bardziej intensywny sposób niż podczas marszu. Ponadto, mniej obciąża mięśnie i stawy.

Nordic Walking Przeciwwskazania

Jak do tej pory nie stwierdzono żadnych przeciwskazań do uprawiania Nordic Walking. Oczywiście, na sport nie mogą zdecydować się osoby po ostrych urazach ortopedycznych, w przypadku ostrych stanów chorób przewlekłych. Także wysoka gorączka nie sprzyja uprawianiu sportu, ale to dotyczy wszystkich dyscyplin. Nordic Walking jest prostym i tanim sposobem na aktywne spędzenie czasu. W ostatnim czasie powstało wiele ośrodków i punktów kontrolnych z instruktorami, którzy organizują specjalne treningi dla osób chcących aktywnie spędzać czas. Trzeba pamiętać, że choć jest to prosty sport, warto poszerzyć swoją wiedzę i nauczyć się prawidłowego korzystania z kijków z pomocą instruktora. Warto zweryfikować kompetencje osoby nas szkolącej w Polskiej Federacji Nordic Walking. Jeśli jesteś chętny do rozpoczęcia takich treningów, ale nie wiesz jak się za to zabrać, poszukać w Internecie wpisów osób, które już zrobiły pierwsze kroki w Nordic Walkig. Ich opinie mogą być pomocne. Nordic Walking można uprawiać praktycznie wszędzie – na każdym terenie i rodzaju podłoża. Można trenować albo samodzielnie albo w grupie. Jeśli nie możesz znaleźć kompana do ćwiczeń, powinieneś odwiedzić Europejską Stolicę Nordic Walking w Barlinku. Spotkasz tam szereg ludzi zainteresowanych tą formą aktywności. Możesz tu skorzystać ze specjalnie przygotowanych tras oraz wypożyczyć sprzęt.

Sprzęt do Nordic Walking

Sprzęt do Nordic Walking nie jest drogi. Najlepiej wybrać kije jednoczęściowe odznaczające się wyższą trwałością. Są aluminiowe, z włókna szklanego lub z mieszaniny włókna szklanego i węglowego. Najlepsze są te ostatnie. Firmy takie jak „Exel” dają gwarancję na „całe życie”. Praktycznie w toku treningu nie można ich zniszczyć. Powinny zostać indywidualnie dobrane do wzrostu wg przelicznika: wzrost x 0,68= długość kijadla osób wysportowanych lub wzrost x0,66 dla osób uprawiających NW rekreacyjnie. Na kijach powinny znajdować się specjalne paski służące do opierania się i odpychania od podłoża. Dodatkowo otrzymujemy do nich specjalne gumowe końcówki, jeśli chód odbywał się będzie na asfalcie lub twardej nawierzchni. Dzięki temu, nie dojdzie do uszkodzenia metalowych zakończeń. Przechodząc na drogi gruntowe zdejmujemy gumowe nakładki i korzystamy z końcówki z hartowanej stali, która na stałe zamontowana jest na końcu kija.

Jak do każdego sportu, tak i do Nordic Walking należy wyposażyć się w dobre obuwie. Wystarczy wygodne, sportowe utrzymując prawidłowe położenie stopy. Wrażliwym osobom przydadzą się również rękawiczki niwelujące otarcia rąk na dłuższych wyprawach.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."