Ulotka Zdrowia

Kazeina - jakie działanie, dawkowanie, skutki uboczne?

Kazeina - jakie działanie, dawkowanie, skutki uboczne?

Kazeina to jeden z najpopularniejszych typów odżywki białkowej, która dzięki antykatabolicznym właściwościom hamuje rozpad masy mięśniowej. Jedną z zalet kazeiny jest długi okres jej trawienia - dzięki temu organizm przez wiele godzin otrzymuje odpowiednie dawki aminokwasów a to z kolei umożliwia rozwój mięśni. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu popularnemu suplementowi. Kazeina stanowi białko mleka. Otrzymywana jest przez odwodnienie mleka i usunięcie z niego tłuszczu i laktozy. W wyniku tego procesu można otrzymać proszek, który jest doskonale znany sportowcom. 

Jak działa kazeina? Najważniejsze informacje

Kazeina ścina się pod wpływem kwasów zawartych w ludzkim żołądku. Podczas trawienia kazeiny (5-7 h) do krwioobiegu uwalniane są aminokwasy, które dostarczają mięśniom budulca. Kazeina ma jednak wady - wolne uwalnianie skutkuje mniejszym działaniem anabolicznym niż serwatka. Działa jednak o wiele lepiej antykatabolicznie - może hamować rozpad mięśni o ok. 40%.

Jakie rodzaje kazeiny są dostępne na rynku?

Można nabyć kazeinę w dwóch postaciach: kazeiny micelarnej oraz kazeinianu wapnia. Te dwie odżywki różnią się przede wszystkim sposobem pozyskiwania, ale także właściwościami. Warto wiedzieć, co wybrać.Kazeinę micelarną to proszek, który uzyskuje się poprzez odtłuszczanie i oczyszczanie mleka w niskiej temperaturze. Wykorzystuje się w tym procesie naturalną mikrofiltrację. W takiej odżywce można zatem znaleźć sporo L-glutaminy i BCAA.

Kazeinian wapnia jest kazeiną kwasową, która powstaje podczas produkcji sera pod działaniem wysokiej temperatury. Aktywność biologiczna białka się wtedy mocno zmienia, ale sekwencja aminokwasów pozostaje ustalona. Kazeinian wapnia uzyskuje się poprzez dodawanie wodorotlenku do zakwaszonego mleka. Produkt ten cechuje wysoka zawartość L-glutaminy.

Dawkowanie Kazeiny 

Kazeina nie powinna być stosowana po treningu, gdy organizm potrzebuje dużych ilości białka, aby szybko zrekompensować sobie wysiłek. Zaleca się przyjmowanie tej odżywki przed snem. Dawkę ustala się w zależności od masy ciała - od 0,8 do 2,2 g/kg masy ciała.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."