Ulotka Zdrowia

Jarmuż - czy naprawdę taki zdrowy? Nowa moda

Jarmuż - czy naprawdę taki zdrowy? Nowa moda

Jarmuż jest warzywem, którego właściwości odżywcze i zdrowotne doceniano już w starożytności. W Polsce jest jednak wykorzystywany nadal jedynie do dekoracji półmisków. To wielki błąd, ponieważ zapobiega on groźnym chorobom, takim jak nowotwory czy choroby serca.

Jarmuż to odmiana kapusty o długich, pomarszczonych liściach, której właściwości zdrowotne są doceniane m.in. w Skandynawii. . Tymczasem barwne liście jarmużu są skarbnicą białka, błonnika, witamin – przede wszystkim C i K, a także soli mineralnych – zwłaszcza wapnia i potasu, oraz sulforafanu – silnego przeciwutleniacza.

Właściwości antynowotworowe

Jarmuż jest skutecznym przeciwutleniaczem o silnych właściwościach antynowotworowych. Sulforafan w nim zawarta może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, płuc i jelita grubego. Aby zachować jak najwięcej jego właściwości, nie należy go gotować dłużej na parze niż 3-4 minuty.

W składzie jarmuży są również karotenoidy czyli przeciwutleniacze hamujące szkodliwe procesy oksydacyjne. Dowiedziono, że spożycie karotenoidów może obniżyć występowanie takich nowotworów, jak: rak jamy ustnej, krtani, przełyku i pęcherza moczowego. Ponadto, znajduje się w nim również chlorofil odpowiadający za właściwe oczyszczenie organizmu.

Jarmuż jest także skarbnicą innej antynowotworowej substancji – witaminy K, która hamuje rozwój niektórych nowotworów, m.in. piersi, jajnika, okrężnicy, pęcherzyka żółciowego, wątroby.

Jarmuż wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego

W składzie jarmużu znajduje się bardzo dużo witamin i pierwiastków wspomagających pracę układu sercowo-naczyniowego. Z pierwiastków dominują potas, dzięki któremu naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej. Jest tu również dużo witaminy C, która uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne oraz hamuje rozwój złego cholesterolu. Ponadto pomaga w obniżeniu ciśnienia krwi.

Ochrona przed wrzodami

Zawarty w tym zielonym warzywie ww. sulforafan niszczy Helicobacter pylori – bakterie, zapobiega rozwojowi wrzodów.

Zdrowe oczy dzięki jarmużowi

W jarmużu znajdziemy bardzo dużo beta-karotenu, z którego organizm wytwarza witaminę A. Odpowiada ona za prawidłowe widzenie. Odpowiednie jej stężenie w organizmie zapobiega kurzej ślepocie i suchym oczom. Ponadto jarmuż zawiera inne antyoksydanty, takie jak luteina i zeaksantyna, które są głównymi składnikami pigmentu plamki żółtej.

Jarmuż nie dobry na tarczycę

Jarmuż dostarcza do organizmu duże dawki goitrogenów. Są to związki wpływające na metabolizm jodu, co wpływa na jego obniżenie w organizmie, a tym samym o zaburzenia syntezy hormonów tarczycy.

Surowy jarmuż może powodować wzdęcia i gazy. Mniej wzdymający jest ten ugotowany.

Jarmuż zawiera szczawiany

Jarmuż, obok buraków, szpinaku i rabarbaru, jest produktem bogatym w szczawiany, z związku z tym powinny go unikać osoby zmagające się z kamicą szczawianową.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."