Ulotka Zdrowia

Jak zwalczyć nałóg nikotynowy? 3 Powody uzależnienia od nikotyny

Jak zwalczyć nałóg nikotynowy? 3 Powody uzależnienia od nikotyny

Nikt nie ma już wątpliwości, że nikotyna ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. Osoby palące papierosy trują nie tylko siebie, ale również osoby znajdujące się w ich otoczeniu, zmuszane do wdychania dymu tytoniowego. Jak zwalczyć ten szkodliwy nałóg?

Szkodliwość dymu tytoniowego W dymie tytoniowym znajduje się aż 4000 substancji chemicznych. Około 40 z nich mają właściwości rakotwórcze.

Należą do nich m.in.:

  • aceton –składnik farb i lakierów,
  • amoniak – składnik nawozów mineralnych,
  • arsen – popularna trutka na szczury,
  • benzopiren – związek o właściwościach rakotwórczych,
  • butan – gaz używany do wyrobu benzyny, chlorek
  • winylu – używany np. do produkcji plastiku.

Wszystkie powyższe składniki wdychane są wraz z dymem tytoniowym, który bardzo szybko przedostaje się do krwiobiegu i trafia do narządów, tkanek i komórek organizmu. Powoduje ich uszkodzenie i zaburza podstawowe procesy życiowe.

Dlaczego uzależniamy się od tytoniu? Powody uzależnienia od nikotyny 

Powody, dla których uzależniamy się od nikotyny można podzielić na trzy grupy:

  1. Właściwości chemiczne nikotyny – w składzie tytoniu znajduje się wiele składników chemicznych, ale to właśnie nikotyna ma właściwości uzależniające. Nikotyna w znaczący sposób oddziałuje na układ nerwowy. Silniej nas uzależnia niż alkohol czy narkotyki.
  2. Czynniki społeczne – dorośli traktują palenie, jako element stylu życia. Poprzez takie zachowanie, zachęcają również młodych ludzi, pokazując im, że to nic złego. Ogromny wpływ na eksperymentowanie z tytoniem wśród młodych osób ma również grupa rówieśnicza, w której przebywają. Nie bez znaczenia jest również przyzwolenie rodziny na to, aby młody człowiek sięgał po takie używki.
  3. Czynniki indywidualne – im młodsza jest osoba, która zaczyna palić, tym silniej się uzależnia. Konsekwencje palenia są wtedy bardzo poważne dla jej zdrowia. Pewne cechy osobowości wiążą się z ryzykiem rozwoju uzależnienia; są to: niedojrzałość emocjonalna, mała tolerancja na frustrację, ograniczona samokontrola oraz impulsywność i agresywność.

Sposoby uwolnienia się od nałogu tytoniowego

Zaprzestanie palenia to skomplikowany proces, który wymaga przede wszystkim woli osoby, która jest uzależniona. Gdy tylko osoba będzie odpowiednio zmotywowana i będzie w stanie oprzeć się pokusie, na pewno będzie w stanie pokonać nałóg.

W początkowym okresie stawania się osobą niepalącą należy poszukiwać argumentów przemawiających za zaprzestaniem palenia. Warto również dużo czytać na temat konsekwencji palenia i tego, jakie szkody wywołuje w naszym organizmie. Warto także przeprowadzić analizę zysków i strat związanych z paleniem i nie paleniem. Pomocna może okazać się tabletka, którą powiesimy na lodówce. Będzie ona nam przypominała o tym, dlaczego właściwie zdecydowaliśmy się rzucić palenie i na tym zyskujemy.

Gdy już podjęta zostanie decyzja o tym, że rzucamy palenie, warto wyznaczyć sobie dzień, w którym to nastąpi. Można zaplanować ten czas poprzez na przykład stopniowe zmniejszanie liczby wypalanych papierosów. Te wszystkie metody pozwolą nam na pokonanie nałogu tytoniowego.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."