Ulotka Zdrowia

Jak zaradzić wypadającym włosom i łamliwym paznokciom?

Jak zaradzić wypadającym włosom i łamliwym paznokciom?

Gdy zaczynają wypadać Ci włosy i łamać się paznokcie, warto pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych i uzupełnieniu codziennej diety o zdrowe produkty. Jadłospis bogaty w odpowiednie witaminy poprawi kondycję Twoich włosów i paznokci.

Przede wszystkim warzywa i owoce

Dieta wzmacniająca włosy i paznokcie musi zawierać białko, minerały i witaminy. Szczególnie te z grupy A, E i B1. Stresujący okres oraz odchudzanie mogą wypłukać z organizmu te właśnie składniki. Ich niedobór właśnie widoczny jest w osłabionych włosach i paznokciach. Dieta na zdrowe włosy i paznokcie powinna opierać się przede wszystkim na warzywach i owocach, najlepiej surowych. Warto do posiłków dodawać sezonowe surówki i sałatki oraz w ramach przekąsek chrupać owoce, np. jabłka, truskawki. Warto również zadbać, aby w codziennej diecie znalazł się nabiał, mięso i jajka. Przynajmniej dwa razy w tygodniu warto jeść ryby morskie. Warto również sięgać po produkty zbożowe – pieczywo pełnoziarniste oraz brązowy ryż.

Oczywiście, nie obejdzie się bez drobnych wyrzeczeń. Należy zrezygnować z żywności przetworzonej, przede wszystkim fast foodów, chipsów i słodkich przekąsek. Warto również zrezygnować ze smażonych i wędzonych potraw. Najlepiej również wyeliminować kawę i herbatę, ponieważ wypłukuje z organizmu wartości mineralne. Nie zapominaj przy tym o piciu minimum 2 litrów wody niegazowanej każdego dnia. Pozwoli to oczyścić organizm z toksyn i wzmocni funkcjonowanie wielu narządów.

Minerały i witaminy na włosy i paznokcie

Dieta na włosy i paznokcie musi być bogata w składniki mineralne, a zwłaszcza cynk, krzem i miedź. Warto codziennie chrupać garść przysmaków: orzechów, migdałów, pestek słonecznika albo dyni. Pozwoli to na dostarczenie do organizmu garści cynku. W produktach tych znajduje się również miedź, która bierze udział w wytwarzaniu melaniny czyli naturalnego pigmentu włosów. Krzem znajdziesz w rzodkiewce, selerze i kalarepie. Jego odpowiednie stężenie w organizmie zapewni pozbycie się problemu z łamiącymi paznokciami i wypadającymi włosami.

Dobroczynne witaminy na włosy i paznokcie zawarte są przede wszystkim w warzywach: żółtych, czerwonych, pomarańczowych i zielonych. Warto jeść jak najwięcej brokułów, marchwi, sałat, pomidorów i świeżej zieleniny. Zawierają dużo beta-karotenu. Witamina A stanowi również zaporę obronną przed szkodliwymi substancjami np. toksynami z dymu tytoniowego.

Posiłki warto uzupełniać produktami bogatymi w pełnowartościowe białka zwierzęce. Nabiał, chude mięsa i wędliny zawierają dobroczynne aminokwasy wzmacniające włosy i zapobiegające łamaniu paznokci. Dlatego przyrządzaj sobie śniadanie z płatków owsianych, otrębów pszennych, spożywaj soję, nasiona słonecznika i siemię lniane.

Inne sposoby na wzmocnienie włosów i paznokci

Do sałatek i surówek warto dodawać niewielką ilość oleju rzepakowego lub oliwy, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Pozwoli to odpowiednio nawilżyć włosy od wewnątrz i nadać im blasku. W olejach i oliwach znajduje się sporo witaminy E5 odżywiającej włosy i chroniącym je przed wolnymi rodnikami. Produkty zbożowe z pełnego ziarna są bogate w witaminy z grupy B, które zmniejszają przetłuszczanie się włosów. Stosuje się je jako uzupełnianie terapii stanów zapalnych skóry czy łojotoku6 Warto jedynie nieco zmodyfikować codzienną dietę, aby cieszyć się z pięknych włosów i zdrowych paznokci.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."