Ulotka Zdrowia

Jak poprawić jakość snu ?

Jak poprawić jakość snu ?

Sen pomaga poprawić samopoczucie, jak i utrzymać zdrowie na odpowiednim poziomie. W końcu dochodzi do regeneracji mózgu i całego ciała. Podczas niego, z organizmu usuwane są również toksyny – w ciągu jednej nocy można wydalić aż 2 kg dwutlenku węgla. Aby sen przyniósł jak najwięcej korzyści, musi być spokojny i niezakłócony.

Przez wiele lat nie doceniano właściwości snu. Uważano, że podczas niego nic się nie dzieje, a mózg jedynie odpoczywa. 1951 roku odkryto tzw. fazę snu REM, podczas której mózg jest najbardziej aktywny. To właśnie podczas niej mózg porządkuje ślady pamięciowe. Jest to najważniejszy etap dla funkcjonowania mózgu. Dbając o higienę snu, rano możemy zbudzić się z wieloma twórczymi rozwiązaniami. Na jakość snu ma wpływ wiele czynników – poprawiając komfort snu, poprawiamy tym samym komfort naszego życia. Oto kilka skutecznych porad:

Jakość snu zależy od naszej sypialni 

Pokój powinien być oazą spokoju i miejscem do relaksu. Warto stworzyć stonowaną przestrzeń, najlepiej w odcieniach szarości lub w neutralnych kolorach. Dobrym kolorem jest również zielony, ponieważ redukuje stres. Należy utrzymywać również odpowiednią temperaturę – lepiej, żeby było chłodniej niż za gorąco. Najlepszą temperaturą będzie 18 stopni C. Ważne jest również właściwe zaciemnienie sypialni. Warto zakupić rolety nieprzepuszczające światła.

Materac

Jest to bardzo ważny element, który pozwoli się nam wyspać. Wybierając materac, warto zainwestować w naukowo przebadany produkt. Na dobrze dobranym podłożu ciało będzie bez większych problemów przewracało się z boku na bok, bez żadnego szkód dla kręgosłupa.

Nie jedz przed snem

Warto zjeść ostatni posiłek 4 godziny przed snem.

Kawa tylko do 16-tej

Jeśli mamy problem ze snem, po godzinie 16 nie należy pić czarnej oraz zielonej herbaty oraz kawy. Najlepsze rezultaty uzyskamy, jeśli w ogóle od południa nie będziemy ich spożywać.

Godzinę przed snem nie powinniśmy:

  • korzystać z urządzeń elektrycznych – telefonu, komputera, telewizora. Światło o dużej energii, jakie emitują urządzenia elektroniczne powoduje, że mózg przestaje produkować melatoninę. Następstwem jest zaburzenie cyklu snu i czuwania.
  • warto kłaść się o tych samych porach i wstawać o tej samej godzinie – ludzki organizm lubi rutynę

Wieczorny rytuał, który pomoże się zrelaksować

Na wyciszenie bardzo dobrze wpływa spacer, książka przed snem. Zapewnią one bardzo dobrą jakość snu każdego dnia.

Suplementacja

Na jakość snu ma również wpływ magnez i cynk. Ich niedobory w organizmie zakłócają odpoczynek. Przykładam może być suplement snoreblock uspokaja i nie powoduje chrapania.

Bez drzemek

Jeśli mamy problemy ze snem, warto ograniczyć drzemki w ciągu dnia i pilnować stałych godzin snu.

Sen od 8 do 9 godzin

Najlepsze efekty ze snu uzyskamy, jeśli będzie trwał on od 8 do 9 godzin. Oczywiście jest o zależne od trybu życia, jaki prowadzimy oraz uwarunkowań genetycznych. Jednak, tak naprawdę potrzeba około 8 godzin snu, aby porządnie wypocząć.

Ćwiczenia relaksacyjne

Warto wykonywać je już będąc w łóżku. Należy skoncentrować się na własnym oddechu, oddychać powoli i głęboko. Należy napisać większe grupy mięśni m.in. ramiona i brzuch.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."