Ulotka Zdrowia

Dieta ketogeniczna – czym jest i jak ją stosować?

Dieta ketogeniczna – czym jest i jak ją stosować?

Aby uzyskać piękną sylwetkę, należy stosować dobrze dopasowaną dietę. Najlepiej, aby modyfikować znajdujące się w danej diecie dania w zależności od potrzeb. Największą popularnością cieszą się obecnie diety, które pozwalają na szybką redukcję tkanki tłuszczowej, przy zachowaniu masy mięśniowej. Warto zapoznać się z zasadami diety ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna – czym jest?

Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu ilości węglowodanów przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczy. Stosowana jest bardzo często przez zawodników sportów sylwetkowych, którzy chcą przeprowadzić solidną redukcję. Przy stosowaniu tej diety należy pamiętać o dwóch hormonach:

  • insulinie – uruchamia się, gdy organizmu dostarczane są produkty zawierające węglowodany. Jednocześnie we krwi pojawia się glukoza. Nadmiar glukozy jest jednak szkodliwy, a insulina stara się ją odpowiednio transportować najpierw do wątroby, a jej resztki odkładane są w tkance tłuszczowej,
  • glukagonie – nie spożywając węglowodanów, nie możemy produkować glukozy. W związku z tym organizm szuka energii gdzie indziej. Wtedy uruchamia się glukagon, czyli hormon antagonistyczny do insuliny. Zaczyna on proces lipolizy, czyli rozkładu tłuszczów.

Zasady diety ketogenicznej

Najważniejszym jest ograniczenie spożywania węglowodanów do 50 g. Tyle właśnie potrzebuje mózg, aby właściwie funkcjonować. Każde przekroczenie w górę tej wartości może przyczynić się do tego, że nasz organizm ucieknie z ketozy i utracimy to, nad czym pracowaliśmy - dlatego należy tego pilnować. W tej diecie głównym składnikiem energetycznym jest tłuszcz. Trzeba jednak pamiętać, że jest to sposób żywienia przeznaczony tylko dla osób zdrowych.

Będąc na takiej diecie należy spożywać bardzo duże ilości wody. Ma to związek z dużą ilością ketonów. Nasz organizm jest bardzo inteligentny. Jest w stanie przyswoić wszystko, czego potrzebuje, a resztę usuwa wraz z moczem. Dlatego spożywanie dużej ilości wody jest jak najbardziej wskazane. Jeżeli chodzi o białka, to należy je przyjmować na normalnym poziomie.

Dieta ketogeniczna Wady i zalety

Przejście na te dietę spowoduje, że będziemy w stanie skutecznie ograniczyć ilość przyjmowanych węglowodanów. Nie będzie wtedy dochodziło do wahań poziomu insuliny, a tym samym nie będą obecne napady głodu. Będziemy odczuwali prawdziwy głód, a nie ten spowodowany skokami glukozy w naszym ciele.

Kolejną korzyścią jest to, że nasz mózg będzie się szybciej regenerował. Zaobserwowano także wzrostu poziomu hormonu wzrostu, obniżony poziom trójglicerydów i złego cholesterolu LDL. Ponadto obniża się i normalizuje ciśnienie krwi, co przekłada się na mniejsze ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego.

Dieta ketogeniczna jest skierowana dla osób cierpliwych. Na pewno nie osiągniemy efektów w jeden tydzień. Na efekty trzeba będzie poczekać nawet 8 tygodni. Dieta ta może nas nieco osłabić, ponieważ podczas jej trwania mogą pojawić się zawroty głowy, osłabienie i wzmożony apetyt. Na pewno nie jest to dieta dla osób ze słabą wolą i takich, które nie wyobrażają sobie życia bez cukru.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."