Ulotka Zdrowia

Cool down - Zapewnia odpowiednia regenerację po treningu

Cool down - Zapewnia odpowiednia regenerację po treningu

Trening siłowy może być pomocny, ale tylko wtedy, gdy jest właściwie wykonywany. Wiele osób ma problem z techniką treningową ćwiczeń. Ważne jest, aby zawsze wspomagać organizm poprzez odpowiednią rozgrzewkę. Ciało będzie wtedy przygotowane do wysiłku.

Cool down - Skuteczna regeneracja po treningu 

Cool down, czyli schładzanie to aktywność, którą powinniśmy zastosować po treningu siłowym. Nie jest o zatem element treningu, a raczej jego zakończenie. Celem wykonania schładzania jest:

  • uspokojenie ciała,
  • dotlenienie tkanek,
  • przywrócenie odpowiedniego krążenia krwi.

Cool down pozwala także na to, aby zjedzony posiłek po treningu był wykorzystany w pełni, nie przynosił przy tym dyskomfortu trawiennego.

Metoda ta jest również przydatna do tego, aby zwiększyć zdolność do regeneracji organizmu. Jest to możliwe, dzięki zwiększeniu przepływu krwi do tkanek. W efekcie dochodzi do: przyspieszenia odprowadzania zbędnych produktów przemiany materii, dostarczenie większej ilości substancji energetycznych, poprawy kondycji stawów i tkanek okołostawowych.

Cztery etapy schładzania organizmu po treningu:

  1. Wykonanie lekkiego cardio – pozwala na dostarczenie większej ilości tlenu do tkanek, co pozwoli na przywrócenie krążenia krwi w centralnej części ciała. Należy taką aktywność wykonywać przez 10 minut. Należy utrzymać intensywność na takim poziomie, aby swobodnie rozmawiać, czyli w granicach tętna 130-140 uderzeń na minutę. Na tym etapie dochodzi także do wymiany substancji energetycznych.
  2. Streaching – można go wykonywać w formie statycznej lub metodą PNF. Streaching pozwala zwiększyć zdolność tkanek do odżywiania, a także przywraca długość napiętych struktury. Dochodzi także do odciążenia stawów. Warto wykonać streaching całego ciała.
  3. Ćwiczenia oddechowe – wspomagają rozluźnienie tkanek i dotleniają ciało. Można wykorzystać tutaj połączenie treningu oddechowego z funkcją aktywacji mięśni core, wykonując oddychanie torem żebrowym. Ćwiczenia należy wykonywać na leżąco.
  4. Na tym etapie należy do organizmu dostarczyć odpowiednią ilość wody, substancji odżywczych oraz elektrolitów. Jest to etap związany bardziej z odżywianiem niż treningiem, ale jest równie ważny.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."