Ulotka Zdrowia

Biotyna – właściwości i działanie oraz źródło

Biotyna – właściwości i działanie oraz źródło

Biotyna to inaczej witamina H lub B7. Odgrywa bardzo ważną rolę w zachowaniu zdrowej skóry, włosów i paznokci.

Biotyna to związek organiczny, który można znaleźć zarówno w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie. Stanowi koenzym wielu złożonych procesów. Oznacza to, że konkretne enzymy nie mogą prawidłowo katalizować reakcji, jeżeli w ich otoczeniu nie znajdzie się biotyna. Jej niedobór może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.

Biotyna Właściwości

Biotyna, w związku z tym, że jest witaminą, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa pozytywnie na wygląd skóry, włosów i paznokci. Związek ten bierze również udział w tworzeniu protrombiny, która z kolei odgrywa bardzo ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Ponadto, uczestniczy także w procesie tworzenia kwasów tłuszczowych oraz glukozy. Biotyna ma także duży wpływ na tarczycę i wspomaga pracę tego organu.

Niedobór biotyny – objawy i działanie 

Objawy niedoboru biotyny można zaobserwować na skórze. Pojawiają się na niej podrażnienia, niedoskonałości, przesuszenia, a także stany zapalne. Skóra zmienia także kolor na szarawy. Czasem pojawiają się także objawy przypominające łuszczycę. Także niedobór biotyny ma wpływ na płytkę paznokci, która staje się cienka i łamliwa. Pojawia się także wzmożona utrata włosów.

Nieoczywistym objawem, który często nie jest utożsamiany z niedoborem tej witaminy jest podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Mogą pojawić się także problemy z koncentracją, a także sennością. Objawem się także otępienie. Z drugiej strony, może pojawić się także rozdrażnienie.

Nieodpowiednia ilość biotyny ma niekorzystny wpływ na nasze mięśnie. Pojawia się ich ból, a także mrowienie, które jest bardzo nieprzyjemne.

Gdzie można znaleźć biotynę?

Biotynę można znaleźć zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych. Znajduj się ona w wątróbce oraz żółtku jajek. Można ją także znaleźć w produktach mącznych, takich jak mąka sojowa, ryżowa i pełnoziarnista. Jeżeli chodzi o warzywa, to możemy ją znaleźć w marchewce, szpinaku i pomidorach.

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."