Ulotka Zdrowia

Beta-glukan w kosmetyce, działanie

Beta-glukan w kosmetyce, działanie

Beta-glukan to rodzaj rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Wykazuje działanie zarówno lecznicze, jak i pielęgnacyjne. Beta-glukan obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, wzmacnia odporność, a także redukuje zmarszczki.

Beta-glukan można znaleźć m.in. w zbożu np. owsie czy jęczmieniu. Jego skuteczne działanie zostało potwierdzone naukowo.

Beta-glukan obniżanie poziomu cholesterolu

W 2006 r. specjaliści z Uniwersytetu w Minnesocie przeprowadzili badania na grupie 75 osób – mężczyzn i kobiet z hipercholesterolemią. Codziennie podawano im ok. 2 g β-glukanów. Udowodniono, że taka dawka pomaga w obniżaniu cholesterolu o 9,5%. Podawano im odpowiednio 6 g/d dekstrozy i 6 g/d owsianego β-glukanu przez okres 42 dni. Odnotowano znaczący spadek cholesterolu całkowitego i jego „złej” frakcji LDL.

Jednak do tej pory jednoznacznie nie stwierdzono, jakie korzyści ma w gospodarce lipidowej organizmu. Przypuszcza się, że beta glukan wiąże kwasy żółciowe, przez co zostaje zahamowane ich wchłanianie w przewodzie pokarmowym.

Obniżanie poziomu cukru we krwi

Beta glukan pomaga w zwiększaniu lepkości pokarmów i formuje kleisty roztwór w żołądku. Pomaga w unormowaniu poziomu cukru we krwi. 1 g beta glukanów w 50 g substancji węglowodanowej może obniżyć indeks glikemiczny żywności o 4 jednostki. Wykazano naukowo, że beta-glukan z owsa znacznie obniża glikemię po posiłkową. Ponadto, pomaga zmniejszyć również uczucie głodu poprzez szybki spadek cukru we krwi.

Zapobieganie otyłości

Spożywając pokarmy z zawartością beta-glukanu, przez dłuższy czas można utrzymywać uczucie sytości. Uczucie pełności zapewnia spowolnienie opróżniania żołądka i przechodzenia treści do jelita cienkiego, uzyskiwane dzięki wspomnianej właściwości błonnika pokarmowego – lepkości. Pozwala to na zapobieganie otyłości.

Wzmocnienie odporności

Do wzmocnienia odporności dochodzi poprzez aktywację komórek układu immunologicznego. Są nimi makrofagi i limfocyty T, które odpowiadają za eliminowanie obcych substancji i komórek w naszym organizmie. Są również doniesienia nad możliwością wykorzystania β-glukanów w leczeniu chorób nowotworowych, cukrzycy, czy szybszym gojeniu się ran i łagodzeniu stanów zapalnych skóry.

Beta-glukan jest odpowiedni dla wszystkich osób z obniżoną odpornością. Powinny go zażywać osoby starsze lub po przebytych chorobach.

Regulacja pracy jelit

Beta glukan fermentuje się w okrężnicy, dzięki czemu wpływa pozytywnie na pracę jelit. Oprócz wzrostu masy stolca wpływa on na ruchliwość przewodu pokarmowego i konsystencję mas kałowych, zmniejsza też czas pasażu jelitowego i zwiększa częstotliwość wypróżnień. Dzięki zwiększonej licznie wypróżnień, z organizmu usuwane są wszelkie toksyczne związki.

Beta-glukan – gdzie występuje?

Przede wszystkim możemy go znaleźć w zbożach, drożdżach, grzybach i algach. Znajdziemy go również w:

Lentinan (grzyby Shiitake) 220 mg
Pleurotus (grzyby z rodzaju boczniaków) 414 mg
Jęczmień 2–20 g
Otręby owsiane 3–8 g
Żyto 1,3–2,7 g
Sorgo 1,1–6,2 g
Kukurydza 0,8–1,7 g
Pszenica 0,5–1 g
Pszenżyto   0,3–1,2 g
Ryż 0,13 g

* "Jakakolwiek z Usług na portalu Ulotkazdrowia.pl nie może być traktowana jako substytut wizyty u lekarza ani w aptece. Zamieszczone informacje nie mogą stanowić podstawy do przeprowadzenia samodiagnozy, leczenia ani podejmowania jakichkolwiek działań związanych ze zdrowiem człowieka, w tym z zastosowaniem bądź niezastosowaniem jakiegokolwiek Leku bądź innego środka. Wskazówki uzyskane przez Użytkownika w ramach Usług mają jedynie charakter informacyjny i nie powinny stanowić podstawy do podejmowania jakichkolwiek działań o charakterze zdrowotnym, w szczególności zmiany terapii czy stosowanych Leków."